Decoratie- en stooktechnieken
Liefde en passie voor de mens en het ambacht
Uniek en bijzonder keramiek
Heb je belangstelling voor een mooi object? Zoek je een handgemaakt en dus origineel cadeau voor jezelf of voor een collega, vriend, vriendin of familielid? Of ben je op zoek naar een bijzondere en persoonlijke urn die recht doet aan de nagedachtenis aan je geliefde overledene? Denk dan eens aan maatwerk. Een ambachtelijk handgemaakt kunstwerk wat met liefde en aandacht is gemaakt is veelzeggender dan iets wat je online in een webshop kunt bestellen.
Steengoed gebakken grafornament met keramisch transfer urnmaatwerk.nl
Vogel keramiek handdecoratie glazuur 13 x14 cm op pin
Ik bouw mijn keramiek met de hand op. Ik ben dus geen pottenbakker achter een draaischijf; dat gaat mij namelijk te snel. Ik neem liever de tijd en werk intuïtief.
Door het experimenteren met decoratie met stempels, engobes, glazuren en verschillende kleisoorten en stooktechnieken is geen object hetzelfde.
Elk stukje keramiek is met liefde en passie gemaakt en bevat een stukje van mij. Dit maakt dat ik eraan gehecht ben en graag wil weten waar mijn keramiek naartoe gaat. Daarom heb ik geen webshop. Ik vind het fijn mijn klanten in mijn atelier te ontmoeten. En als er genoeg tijd is samen een kop koffie of thee te drinken. Ik ben benieuwd naar het verhaal want dat inspireert.
Ik werk ook in opdracht en denk graag mee met de klant. Bijvoorbeeld voor een mooi en persoonlijk (afscheids)cadeau of een op maat gemaakte urn. Het is voor mij een uitdaging om wensen in vervulling te laten gaan. De samenwerking met de klant vind ik belangrijk en interessant. Samenwerken aan het mooiste resultaat. Dat is toch onbetaalbaar?
Mensen en natuur zijn mijn inspiratiebron, maar ook mooie woorden en teksten. De Engelsen hebben een mooi woord ‘silver lining‘ wat betekent: achter de wolken schijnt de zon. Een teken van hoop. Dit spreekt mij aan.
Terwijl wij met de camper midden in een wijngaard vlakbij Limoges in Frankrijk stonden zag ik donkere wolken met een stralend verlicht randje eromheen, de ‘silver lining’, de zon achter de wolken. Dat inspireerde mij om te experimenteren met een gekleurd randje op mijn open bollen.
De binnenkant heb ik een contrasterende kleur gegeven die ik een beetje over laat lopen op de buitenkant.
Afhankelijk van het glazuur is het resultaat elke keer weer verrassend.
Ik noem deze werken mijn Silver Lining collectie. Een mooi cadeau voor iemand die een steuntje in de rug kan gebruiken.
Decoratietechnieken
Glazuren
Het glazuren van een voorwerp maakt het waterdicht en biedt talloze decoratiemogelijkheden. Glazuren kunnen gespoten, gekwast, gegoten, gespritzt of gespat worden. Er zijn glazuren in allerlei kleuren, glanzend en mat, en met allerlei toevoegingen verkrijgbaar. Vooral voor gebruiksvoorwerpen als vazen is een geglazuurde binnenkant essentieel.
Engoben
Een engobe bestaat uit kleipoeder en pigment. Engobe kan ook gegoten, gekwast, gespoten of gespritzt worden aangebracht op ongebakken klei in leerharde toestand. Vervolgens wordt het voorwerp biscuitgebakken. Eventueel kun je hierna glazuren; dit hoeft niet.
Raku
Traditioneel een Japanse stooktechniek waarbij het aardewerk een prachtig craquelé gecombineerd met rook en vuursporen heeft. Vooraf biscuit gestookte voorwerpen worden na geheel of gedeeltelijk voorzien te zijn van een rakuglazuurlaag in een oven geplaatst en opgestookt tot ongeveer 1000 graden. Nadat de glazuur gesmolten is, worden de voorwerpen uit de oven gehaald en in een vat geplaatst wat gevuld is met zaagsel. (reductievat) Door het verbranden van het zaagsel ontstaat een rookontwikkeling die kleurend inwerkt op de nog niet geheel gestolde glazuur. Ook vindt er tijdens dit proces een uitwisseling plaats tussen de zuurstof die tijdens dit proces aan de scherf van het werkstuk en het glazuur onttrokken wordt en de koolstof die zich in de rook bevindt. Het gevolg hiervan is, dat niet met glazuur gedekte delen zwart worden en ook dat bepaalde oxides hun oorspronkelijke metaalkleur weer terugkrijgen. Dit proces heet reductie.
Na een reductietijd van ongeveer 5 minuten wordt het werkstuk weer uit het reductievat genomen en snel aan de lucht gekoeld en eventueel door gras gerold om te voorkomen dat het reductieproces weer teniet wordt gedaan en bijvoorbeeld de zwarte gedeelten door de inwerking van de zuurstof weer oxideren en dus weer de kleur van de biscuitgebakken scherf aannemen.
Naked Raku
Zelfde techniek als Raku, alleen komt er tussen klei en glazuur een sliblaag. na het stoken blijft de “naakte” klei over.
Inbranden met paardenhaar
Gepolijst aardewerk wordt verhit en gedecoreerd door er na de rakustook paardenhaar of ander organisch materiaal in te branden. Ook bestaat de mogelijkheid bladvormen in te branden door deze samen met de pot in te pakken in aluminiumfolie en dit zo te stoken.
Bucchero
Gepolijst aardewerk, gestookt in een moffel waarin brandbaar materiaal. Het resultaat ontleent zijn charme aan de glanzend zwarte huid.
Pitfire
Gepolijst aardewerk, overgoten met sulfaatoplossingen. Wordt gestookt in een groot, open vuur. Door het vlammenspel verschijnen er schitterende kleuren.
Smooroven
Gepolijst aardewerk, roze en roodbakkende klei geven het mooiste resultaat. Als men witbakkende klei met gekleurde Terra Sigiliata bewerkt voor de biscuitbak, kunnen nog weer andere resultaten verkregen worden.
Stooktechnieken
Stoken is een proces waarbij rauwe of geglazuurde klei blootstaat aan een bepaalde hitte in een oven. Er zijn meerdere vormen van stoken die elk een eigen effect hebben.
Biscuitbrand
De biscuitbrand is het eerste stadium, waarbij de klei verandert in keramiek. Dit doe ik in een elektrische keramiekoven. Dit gaat meestal vooraf aan de glazuurbrand. Om breuk te beperken moeten alle voorwerpen goed droog zijn. Is het voorwerp nog vochtig dan kan het water in het voorwerp veranderen in stoom waardoor het in de oven uit elkaar spat. De stooktemperatuur varieert tussen de 950 en 1050 graden. De aanbevolen temperatuur is afhankelijk van de soort klei.
De stook gebeurt geleidelijk en duurt ruim 24 uur. Pas nadat de oven voldoende is afgekoeld kunnen de voorwerpen eruit gehaald worden. Deze zijn dan biscuit gestookt waarna glazuren mogelijk is.
Glazuurbrand
De glazuurbrand zorgt ervoor dat de opgebrachte glazuur zich aan het voorwerp hecht. De vereiste oventemperatuur hangt af van het soort glazuur en de klei. Dit varieert van 900 tot 1400 graden. Het stookproces duurt ruim 24 uur. Er zijn heel veel verschillende soorten glazuur verkrijgbaar en glazuren kunnen ook zelf samengesteld worden.
Oxiderend stoken
In elektrische ovens waar geen echte vlammen komen, is voldoende zuurstof voor een volledige verbranding en voor een verbinding met de metaaldeeltjes in de klei en het glazuur. Omdat hierbij kooldioxide vrijkomt spreekt men van oxiderend stoken. Deze manier van stoken geeft een schoon glad oppervlak.
Reducerend stoken
Reducerend stoken gebeurt in een met brandstof gestookte oven (gas, olie of hout). De zuurstoftoevoer kan worden beperkt om een volledige verbranding te verhinderen. Hierdoor komt koolmonoxide vrij, dat bij hoge temperaturen zuurstof uit de metalen in de klei en het glazuur haalt. Dit geeft andere resultaten. Men ziet in de klei duidelijke ijzerspikkeltjes en deze kunnen door het glazuur heen naar boven komen. Bij het gebruik van koperoxide slaat de kleur om van groen naar rood.
Rakustoken
Bij het zogenaamde rakustoken vindt het reduceren meestal plaats in het zaagselvat tijdens het afkoelen.
Gerdien Noordeloos
Keramiekatelier De Zeelt in Beeld
Heb je belangstelling voor mijn werk? Zoek je voor jezelf of voor een collega, vriend, vriendin of familielid een origineel cadeau? Denk dan eens aan kunst. Ook is het mogelijk om door mij iets op maat te laten maken. Ik denk graag met je mee.
Stuur mij een bericht via het contactformulier. Ik adviseer je graag in je keuze en vertel je over de mogelijkheden. Je bent natuurlijk ook van harte welkom in mijn atelier.
Met vriendelijke groet, Gerdien Noordeloos
Adres
De Zeelt 9
1747 ET Tuitjenhorn





